جمعه, 20 تیر,1399
English

گفتگوی بلومبرگ با مدیر خودروهای پیل سوختی هیوندای

بلومبرگ گفتگوی اختصاصی با Saehoon Kim، معاون مدیرعامل هیوندای و رئیس بخش خودروهای پیل سوختی این شرکت داشته است.

گفتگوی بلومبرگ با مدیر خودروهای پیل سوختی هیوندای خودرویی باصطلاح سبز با خروجی آب، سالهاست که بعنوان یک رویا تعبیر میشود. این خودروها مزایای زیادی به نسبت خودروهای با باتری دارند؛ سوخت گیری آنها بسیار سریعتر است و قابلیت پیمایش مسافت زیادتری دارند. اما درحال حاضر فقط یک دهم درصد از ۱۰۰ میلیون خودروی تولیدی در دنیا از نوع پیل سوختی است. بهمین دلیل بلومبرگ گفتگوی اختصاصی با Saehoon Kim، معاون مدیرعامل هیوندای و رئیس بخش خودروهای پیل سوختی این شرکت داشته است. او از سال ۲۰۰۳ مسئولیت این بخش را برعهده داشته است و هدایت تیمی را برعهده داشته است که اولین خودروی پیل سوختی هیدروژنی را روانه بازار کرد که همان توسان میباشد. درسال ۲۰۱۸، تیم او مدلی جدید بنام NEXO را بعنوان نسل دوم از این نوع از خودروها رونمایی کرد. در ادامه خلاصه ای از آنچه او (کیم) بیان کرده است، آورده شده است.
وقتی در سال ۲۰۰۳ شروع به کار بر روی خودروهای پیل سوختی کردیم، از خودمان چیزی نداشتیم و برایمان خرید اجزای آنها راحت نبود‌. پس یک سیستم به ارزش 1.2 میلیون دلار از UTC Power خریداری کردیم که سیستم گرانقیمتی بود و برای شاتل فضایی طراحی شده بود. بهمین دلیل مجبور شدیم پیل سوختی خودمان را طراحی کنیم. پس درسال ۲۰۰۶ مرکز تحقیق و توسعه مان را راه اندازی کردیم که رئیس شرکت از آن بازدید کرد. تا آن موقع نمی دانستیم نظر او در مورد پیل سوختی چیست. او گفت میتوان از این خودروها در آفریقا بهره برد و من بنظرم رسید او برای این موضوع اهداف اجتماعی و نه اقتصادی دارد. سپس تو گفت من با شما پول ساخت ۱۰۰ خودرو را خواهم داد و گفت لازم نیست برای آنها فناوری یکسانی استفاده کنیم. 
او اضافه میکند توسعه سیستمهای پیل سوختی کار آسانی نیست و نیازمند هزینه کرد زیادی در ابتدای امر است. این کار بدون داشتن سرمایه گذار صبور ممکن نخواهد بود  چرا که تا ۱۰ سال هیچ خروجی ملموسی نخواهد داشت و این یکی از دلایلی است که بسیاری از شرکتها آن را رها کرده اند. 
اخیرا فعالیتهای زیادی در ادغام و همکاریها شرکتها در مورد پیل سوختی را داده است و شرکتهای بزرگ درحال تصاحب صاحبان فناوری پیل سوختی هستند.
مسئله اصلی در این فناوری، سرمایه گذاری اولیه سنگین آن است. در مورد باتری، شما فقط به یک اینورتر نیاز دارید. باتری نیز اجزای چندانی ندارد. در مورد پیل سوختی، همه فکر میکنند مسئله هیدروژن است و تبدیل آن به انرژی. اما مسئله فقط این نیست و شما به تانک سوخت نیاز خواهید داشت و برای رسیدن به یک زنجیره تامین، شما به ۱۰ سال کار بی وقفه نیاز خواهید داشت. درنهایت شما باید سیستمهای پیل سوختی خود را بفروشید و اینجا نیاز به همکاری با دیگر خودروسازان خواهید داشت، شامل کامیون و اتوبوس. همچنین باید محصول خود را به نیروگاهها، قطارها و شرکتهای کشتی سازی به فروش رساند. 
هیوندای طی سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ فقط ۱۰۰۰ خودرو به فروش رساند. اما برای NEXO، سال پیش ۶۵۰۰ خودرو فروخته شد و برنامه فروشمان برای امسال ۱۳۰۰۰ خودروی پیل سوختی است. تویوتا قراراست ۳۰ هزار خودروی پیل سوختی امسال تولید کند و این تولید تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ هزار افزایش دهد. همچنین تویوتا بنا دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید خودروهای پیل سوختی خود را تا ۵۰۰ هزار افزایش داده و برای کاربردهای دیگر نیز ۲۰۰ هزار سیستم بفروش برساند. 
هیوندای برنامه ریزی کرده است تا براساس توافق با وزارت محیط زیست کره جنوبی، از سال ۲۰۲۳ تولید کامیونهای پیل سوختی را آغاز کند.
اغلب مردم تصور میکنند ابتدا باید کامیونهای پیل سوختی وارد بازار شوند و بعد خودروهای مسافری نا فقط بخاطر بلوغ فناوری در آن بخش، بلکه بخاطر اینکه صنعت خودروهای سنگین گزینه دیگری ندارد. اما مسئله این است بخاطر کاهش قیمت، لازمست تا تولید انبوه را از خودروهای شخصی آغاز کرد و بهمین دلیل ما برنامه داریم تا هردو نوع خودرو را در دستو  کار قرار دهیم.
درحال حاضر هیدروژن محصول جانبی پالایشگاههای نفت و کود است. کره جنوبی شرایط ایده آلی از نظر باد و سولار ندارد و تولید هیدروژن از روشهای تجدیدپذیر، کافی نخواهد بود و بایستی از جاهایی تامین شود که منابع تجدیدپذیر زیادی دارند و بهمین دلیل کره جنوبی و ژاپن میخواهند هیدروژن رد از استرالیا وارد کنند.
هدف ما سال ۲۰۲۵ است و به عقیده ما جهان به این فهم خواهد رسید که به هیدروژن نیاز دارد و لازمست تا آنموقع قیمت باندازه کافی برای رقابت با باتریها کاهش یابد.
مشکل دراین مورد زیرساخت هم هست. ما تمرکز بر نقاطی غیر از کالیفرنیا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی نداشته ایم و در تلاشیم تا با دولتها آن را توسعه بخشیم.
بعلاوه شرکتهای تولید کننده اجزای پیل سوختی، قابلیت تولید در ظرفیتهای بالا را ندارند.
همچنین همه درخواهند یافت که نیل به انتشار صفر تا سال ۲۰۳۰ با اتکا به باتری ممکن نخواهد بود.

لینک مصاحبه:
www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-06-09/hyundai-s-hydrogen-chief-on-why-the-auto-giant-bet-on-fuel-cells

تهیه و ترجمه: مرتضی ترابی
نظر شما چیست
آخرین اخبار
بازار سرمایه در انتظار رکوردشکنی پیل سوختی
سال ۲۰۲۰ همراه شده است با حمایت جهانی از محیط زیست و این یعنی اشتیاق هرچه بیشتر برای پیل سوختی. سه شرکت پیشرو در این زمینه عبارتند از:
1399/04/05
حمایت وزارت انرژی از توسعه کامیونهای پیل سوختی
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است ۱۰۰ میلیون دلار برای ورود کامیونهای پیل سوختی هیدروژنی به بازار حمایت پرداخت میکند.
1399/04/02
پیش فروش پیکاپ پیل سوختی نیکولا از ۲۹ ژوئن
شرکت نیکولا اعلام کرده است مدل پیکاپ جدید خود با عنوان Badger را از ۲۹ ژوئن پیش فروش میکند.
1399/03/26
خرید شرکت Hexis AG توسط سرمایه گذار هندی
یک سرمایه گذار هندی مالک استارتاپ h2e Power شرکت Hexis AG متعلق به گروه پرآوازه Veissmann را خریداری کرده است.
1399/03/25
گفتگوی بلومبرگ با مدیر خودروهای پیل سوختی هیوندای
بلومبرگ گفتگوی اختصاصی با Saehoon Kim، معاون مدیرعامل هیوندای و رئیس بخش خودروهای پیل سوختی این شرکت داشته است.
1399/03/23
استک های پیل سوختی بوش: " تولید انبوه راز موفقیت پیل سوختی در خودرو"
شرکت PowerCell سوئدی با همکاری Bosch ادعا کردند که به مسیر جدیدی برای تولید انبوه پیل سوختی دست یافته اند. پیل های سوختی پتانسیل بالایی در کاربردهای متحرک دارند.
1399/03/22
تمرکز BMW بر خودروی پیل سوختی
کمپانی سرشناس خودروسازی آلمان تمرکز خود را بر خودروهای پیل سوختی معطوف ساخته است.
1399/03/20
نازل دوکاره برای سوخت‌رسانی هیدروژن
یک شرکت فرانسوی بنام Air Liquide نازلی طراحی کرده که قادر است تا هیدروژن را با سرعت بالاتری به درون مخزن خودروها پمپ کند.
1399/03/18